پروتونیک کاله پرو

طناب بتل روپ یکی از ورزش‌های آمادگی جسمانی ارتش است که امروزه در باشگاه‌های ورزشی به‌عنوان یک ورزش جدید راه پیدا کرده است .

جهت آشنایی و معرفی بتل روپ مقاله ای با عنوان بتل روپ (Battle Rope) چیست قبلا منتشر شده است که پیش از شروع تمرینات می توانید آن را مطالعه کنید . 

مشخصات طناب بتل‌ روپ (‌Battle Rope)

برای انجام تمرینات بتل روپ ، طناب‌ها دارای ضخامت و طول متفاوتی هستند ، ولی به‌صورت کلی دو نوع طناب برای این ورزش در دسترس است و وزن آن کاملاً بستگی به قطر طناب دارد .

یک طناب معمولی حدوداً ۱۵ متر طول و ۱٫۸۵ سانتی‌متر نیز قطر دارد . چنین طنابی دارای ۱۳٫۵ کیلو وزن بوده و برای ورزشکاران و تازه‌کاران با هر سطح آمادگی بدنی مناسب است .

مدل دیگر این طناب مدل جنگی آن است که ۱۵ متر طول داشته و ۵ سانتی‌متر قطر دارد و وزنش به حدود ۲۴ کیلوگرم می‌رسد . طناب بتل روپ مدل جنگی برای افرادی‌ که به‌صورت حرفه‌ای ورزش می‌کنند مناسب است .

 

بعد از انتخاب مدل طناب مناسب با وضعیت بدنی‌تان آن را به دور یک میله بیندازید تا دو طناب ۷٫۵ متری ایجاد شود . در ادامه به بررسی قوانین مربوط به این ورزش خواهیم پرداخت .

طناب بتل روپ

قانون شماره یک : در جهت‌های مختلف حرکت کنید .

فقط سعی نکنید دو سر طناب را در دست گرفته و آن را بالا و پایین کنید ! همیشه وضعیت بدنی‌تان را تغییر دهید تا هربار عضلات متفاوتی درگیر شود ، برای مثال اگر در هنگام تمرین‌کردن با بتل روپ به جلو خم شوید و وزنتان را روی لگن و هسته بدن بیندازید ، تعادل و استقامت بدنتان بیشتر خواهد شد . همچنین اگر بتل روپ را به‌صورت دایره‌ای تکان دهید ، شانه‌های خود را تقویت کرده و از بروز آسیب‌دیدگی جلوگیری خواهید کرد . بنابراین با تغییر وضعیت بدنی‌تان در جلسه تمرینی با بتل روپ ، عملکرد تمامی عضلات خود را بهبود خواهید بخشید .

قانون شماره دو : تمرین با طناب یعنی همه چیز !

بسیاری از ورزشکاران و باشگاه دوستان ، از تمرین بتل روپ به‌عنوان حرکت انتهایی یا یکی از حرکات در جلسه تمرینی‌شان استفاده می‌کنند ، اما این کار درستی نیست ، بتل روپ ، خود یک تمرین کامل و جامع است . حتی شاید شخص شما بعد از دیدن این تمرین هرکدام از حرکاتی که در ادامه به شما آموزش خواهیم داد را به مدت ۱۰ دقیقه انجام دهید و یا کلاً ۲۰ دقیقه با طناب‌ها موج بسازید و سپس آن را رها کنید .

اما مدل صحیح انجام تمرینات به این شکل است که زمان تمرین را بالا برده تا کاملاً ذهنتان روی حرکت متمرکز شده و اسید لاکتیکی که در عضلات شما وجود دارد ، تخلیه شود . همچنین با تحت فشار قراردادن عضلات با چربی‌ها خداحافظی کنید و عضله‌سازی داشته باشید .

قانون شماره ۳ : تنظیم شدت تمرین

یکی از مزیت‌های تمرین با بتل روپ این است که تنظیم میزان سختی و شدت تمرین با چند قدم عقب و جلو رفتن تغییر خواهد کرد ! این بدین معنی است که هرچقدر به میله‌ای که طناب را دور آن انداخته‌اید نزدیک‌تر باشید (طناب شل باشد) ، تمرینتان آسان تر خواهد شد ، همچنین هرچقدر از محل اتصال طناب به میله فاصله داشته باشید ، تمرینتان سخت خواهد بود . پیشنهاد ما این است که به‌صورت متناوب ، دو دقیقه نزدیک محل اتصال طناب (آسان‌تر) و یک دقیقه با فاصله از محل اتصال طناب (سخت‌تر) با بتل روپ تمرین کنید.

۵ فایده تمرین با طناب جنگی بتل روپ

اثر نیروی دوگانه پویا

انجام تمرین با استفاده از طناب بتل روپ باعث می‌شود که دو نیرو یکی از جانب جاذبه زمین و دیگری از طریق موج‌های ایجاد شده در طناب ، به بدنتان وارد شود که پاسخ فیزیولوژیکی بدن شما را بهبود خواهد بخشید .

 

آسیب‌دیدگی کمتر و نتایج بهتر

باتوجه به دو نیرویی که در حین تمرین به بدن فرد ورزشکار وارد می‌شود ، دیگر فرد در تولید نیرو محدودیت داشته و در نتیجه احتمال آسیب‌دیدگی بدن او در حین تمرین نیز به شدت کاهش خواهد یافت .

قوی‌شدن قسمت‌های ضعیف بدن

لگن ، شانه‌ها ، هسته بدن ، زانوها ، پاها ، مچ پا و حتی ذهنتان در حین تمرین قوی تر خواهد شد . زیرا در حین انجام این تمرینات نیاز به تمرکز زیادی دارید .

ایجاد نشاط

تمرین با طناب جنگی به قدری جذاب و سرگرم کننده است که بعد از کمی تمرین با این طناب ها نشاط خاصی به شما دست خواهد داد و هربار با اشتیاق به سراغ این تمرینات خواهید آمد . در حین انجام تمرینات احساس ملوانی را خواهید داشت که روی دریای مواج مشغول دریانوردی است .

استقامت

فرقی نمی‌کند که در چه حال انجام کدام وضعیت (ایجاد موج ، کشیدن یا بلند کردن طناب) هستید ، در هر صورت انجام این تمرینات نیاز به استقامت دارد .

 

حالا ۱۳ تمرین عالی بتل روپ را که برای همه سطح‌های آمادگی ارائه شده است ، آموزش می‌دهیم . کل زمان تمرین ۱۰ دقیقه است . هر تمرین را ۲۰ ثانیه انجام دهید سپس ۲۰ ثانیه استراحت کنید و سراغ تمرین بعدی بروید .

 

Alternating Waves

 

Battle Rope

 

دو سر طناب را بگیرید . پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید و کمی زانوها را خم کنید . سپس دست‌ها را به صورت موجی و تناوبی در سطح کمر تا جلو شانه‌ها به سمت بالا و پایین ببرید .

  • دو انتهای طناب را با دست گرفته و پاها را به اندازه عرض شانه‌تان باز کنید .
  • در وضعیت حرکت اسکوات ، کمی زانوهای خود را خم کرده و دست‌ها را به‌صورت متناوب ، بالا و پایین برده و موج‌های متناوب تولید کنید .

 

 

Double Arm Waves

تمرین با Battle Rope

 

این تمرین مانند تمرین قبلی است با این تفاوت که تمرین را با دو دست به صورت موجی و تداومی در سطح کمر تا جلو شانه‌ها به سمت بالا و پایین انجام دهید .

  • برای شروع حرکت ، ابتدا هر دو سر طناب را با دست گرفته (کف هر دو دست مقابل هم باشد) و پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید .
  • به‌آرامی زانوهای خود را خم کرده و کمر و شکمتان را منقبض کنید ، حال به‌سرعت ، دست‌های‌تان را بالا و پایین ببرید و با طناب ، موج ایجاد کنید .

 

 

Grappler Hip-to-Hip Toss

ورزش با Battle Rope

 

این تمرین مانند فن جودو است که ورزشکار یقه لباس حریف را گرفته و از بالای سر به طرف مقابل پرتاپ می‌کند . دو سر طناب را با دست‌ها بگیرید . برای شروع دست‌ها را در سمت چپ و بیرون بدن در کنار کمر قرار دهید . دست‌ها را همزمان به سمت بالای سر و سمت راست و پایین بدن حرکت دهید . بعد از گذشتن مسیر دست‌ها باید در سمت راست و بیرون بدن و کنار کمر قرار گرفته باشند .

 

 

Double Arm Slam

ورزش با طناب بتل روپ

 

 

این تمرین مانند تمرین موجی دو دست است. با این تفاوت که دامنه حرکات دست‌ها از زمین تا بالای سر است . دو سر طناب بگیرید . دست‌ها از بالای سر شروع به حرکت کرده و محکم طناب را بر روی زمین بکوبید .

 

 

Double Arm Slam Jump

تمرین با طناب بتل روپ

 

این تمرین مانند تمرین قبلی است با این تفاوت هنگام رسیدن دست‌ها به بالای سر ورزشکار باید یک پرش انجام دهد و همزمان با فرود دست‌ها را پایین آورده و طناب‌ها را بر زمین بکوبد .

پاها را جفت در کناهم قرار داده و هر دو سر طناب را با دستانتان بگیرید . حال به بالا پریده و با طناب به زمین ضربه بزنید و موج درست کنید .

 

 

Snakes

تمرین های طناب بتل روپ

 

برای انجام تمرین دو سر طناب را بگیرید . دست‌ها باید کنار هم باشند . سپس به صورت موجی - افقی دست‌ها را به سمت راست و چپ بدن حرکت دهید . در این حالت باید حرکت مار مانند طناب دیده شود .

 

 

Claps

تمرینات طناب بتل روپ

 

این تمرین بتل روپ به کف زدن معروف است .  دو سر طناب را با دست‌ها در بیرون بدن نگه دارید . سپس همزمان دست‌ها را به سمت داخل بدن به شکل کف زدن بیاورید . دست‌ها در جلو کمر باید به هم رسیده و برای تکرار حرکت به بیرون بدن برده شوند .

 

 

Alternating Waves + lunge

تمرین بتل روپ

 

این تمرین مانند تمرین موجی تناوبی است . با این تفاوت که حین انجام تمرین ، حرکت لانچ را هم انجام دهید .

 

 

External and internal Rotation

تمرین با بتل روپ

 

تمرین چرخش داخلی و خارجی یکی از تمرینات سودمند طناب جنگی است . بایستید و کمی زانوها را خم کنید. دو سر طناب را محکم بگیرید و دست‌ها را کنار بدن قرار دهید . سپس با چرخش دست‌ها از آرنج حرکت چرخشی طناب را در فضا بچرخانید . توجه کنید که در این حرکت بازوها ثابت هستند . حرکت را به سمت داخل و بیرون بچرخانید .

 

 

Circles

بتل روپ

 

برای انجام تمرین دایره، بایستید و زانوها را کمی خم کنید. دو سر طناب را در پایین محکم بگیرید . سپس دست‌ها را به صورت دایره وار اطراف بدن به یک سمت همزمان بچرخانید . تمرین را با چرخش کامل دست‌ها و شانه‌ها به سمت چپ یا راست انجام دهید .

 

 

Double Arm Waves + push ups

بتل روپ چیست

 

این تمرین مانند تمرین موجی دو دست است . با این تفاوت که حین انجام حرکت موجی دست‌ها ، بعد از انجام ۵ موج یک حرکت شنای سوئدی انجام دهید . ۱+۵ را تا پایان زمان تمرین رعایت کنید .

 

 

Double Arm Side-to-Side Shuffle

battle rope چیست

 

این تمرین مانند تمرین موجی دو دست است . اما باید حین حرکت به صورت پا بوکس به سمت چپ و راست حرکت کنید .

 

 

Uppercuts

battle rope

 

بایستید و دو سر طناب را محکم بگیرید . سپس به صورت تناوبی (یک در میان) با یک دست به سمت بالای سر مشت بزنید .

 

 

Jumping Jacks

battle rope

 

یکی از تمرینات سخت طناب جنگی ، تمرین پروانه است . دو سر طناب را محکم بگیرید و در زمان تعیین شده حرکت پروانه را انجام دهید .

 

در ادامه شما میتوانید ویدیو های انواع تمرین ها با بتل روپ (Battle Rope) را مشاهده کنید :