پرو شیک کاله پرو

نوشیدنی ایزوتونیک چیست ؟

نوشیدنی ایزوتونیک مایعی است که برای تامین آب از دست رفته بدن در حین ورزش مصرف می‌شود ، چرا که این نوشیدنی سدیم کمی‌ دارد و به جذب آب در بدن کمک می‌کند . این نوشیدنی را نباید با نوشیدنی‌های انرژی‌زا یا محرک اشتباه گرفت ، چون نوشیدنی‌های ایزوتونیک مواد محرک ندارند .

 

نوشیدنی ایزوتونیک چیست

پروتونیک

آن‌ها معمولا دارای قند یا گلوکز ، کلرید سدیم ، پتاسیم و سایر مواد معدنی هستند که به جبران الکترولیت‌های از دست رفته بدن کمک می‌کنند . به لطف همه این مواد ، یک نوشیدنی ایزوتونیک می‌تواند موجب جبران انرژی از دست رفته در طول ورزش شود .

اصطلاح «ایزوتونیک» برای توصیف محلولی استفاده می‌شود که غلظت مشابهی با  خون انسان دارد . غلظت خون انسان بین 280 تا mOsm/L 300 اسمولالیته‌ (واحد اندازه‌گیری غلظت خون) است . نوشیدنی ورزشی ایزوتونیک با غلظتی مشابه خون انسان (280 تا mOsm/L 300) تولید می‌شود ؛ در واقع ترکیبات محلول در آب این نوشیدنی یعنی کربوهیدرات ، قند ، نمک و ... شبیه به ترکیبات خون انسان هستند . 

معرفی پروتونیک ، نوشیدنی ایزوتونیک ورزشی کاله پرو

در واقع پروتونیک یک نوشیدنی ورزشی است که با سرعت بالا آب و املاح معدنی از دست رفته بدن را تامین می‌کند و جذب سریع‌‌تری نسبت به سایر مایعات و آب دارد . پروتونیک از آن جایی که حاوی قند ، کربوهیدرات و ماده معدنی است ؛ فعالیت ماهیچه‌ ها را تنظیم نموده و انرژی بدن را رفرش کرده تا برای ادامه ورزش انرژی کافی داشته باشید .

نوشیدنی ایزوتونیک

نوشیدنی پروتونیک

 

تامین الکترولیت بدن با پروتونیک

الکترولیت‌ها نقش مهمی در انقباض عضلانی و ارسال پیام‌های عصبی به عضلات دارند . زمانیکه حین ورزش عرق می‌کنید ، بدن این مواد را از دست می‌دهد . دریافت الکترولیت از دست رفته با پروتونیک باعث بهبود بازیابی آب بدن و تعویق خستگی در طول تمرین یا مسابقه می‌شود .

ویتامین های B ، C ، E ، مواد معدنی  (سدیم ، پتاسیم و منیزیم) ، دکستروز و رنگدانه های طبیعی از جمله ترکیبات پروتونیک میباشند .

 

چه زمانی پروتونیک را مصرف کنیم ؟

هر زمانی که فعالیت بدنی دارید و از طریق تعریق میزان زیادی آب از دست مدهید ، میتوانید نوشیدنی ورزشی پروتونیک را مصرف کنید ، به ویژه :

- اگر بیش از یک ساعت ورزش میکنید .

- اگر در فضای بیرون که هوا گرم و مرطوب است فعالیت بدنی زیاد دارید .

پروتونیک به سرعت جایگزین آب و الکترولیت از دست رفته بدن میشود و انرژی مورد نیاز بدن را تامین میکند .

 

نحوه نوشیدن پروتونیک

  • با این حال ، بعضی از کارشناسان مصرف نوشیدنی‌های ایزوتونیک را فقط برای تمرینات ورزشی بیشتر از ۷۰ دقیقه توصیه می‌کنند . 

  • بهتر است این نوشیدنی را به صورت جرعه جرعه و با فاصله بنوشید .

  • در حالت ایده‌آل ، حدود ۱۵۰ میلی‌لیتر از این نوشیدنی باید هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه مصرف شود .

 

نوشیدنی ایزوتونیک برای ورزشکاران

اهمیت نوشیدنی پروتونیک

 

چرا باید از نوشیدنی‌های ایزوتونیک برای ورزش استفاده کنم ؟

غلظت یک نوشیدنی در ورزش مهم است ، چون بر میزان کربوهیدرات‌ها ، الکترولیت‌ها و مایعاتی که وارد جریان خون شما می‌شوند و سرعت تأثیر آن‌ها اثر می‌گذارد . از آنجایی که نوشیدنی ایزوتونیک غلظتی مشابه خون شما دارد ، بدن می‌تواند به سرعت آبی را که با عرق از دست می‌دهید ، جبران کند و کربوهیدرات را افزایش دهد .

نوشیدنی پروتونیک کاله پرو

نوشیدنی‌های ایزوتونیک

 

چرا مایعات و کربوهیدرات‌ها در طول ورزش مهم هستند ؟

کربوهیدرات‌ها سوخت بدن شما هستند که به شما انرژی آزادسازی سریع برای افزایش عملکرد استقامتی می‌دهند . بدن شما می‌تواند کربوهیدرات کافی را فقط برای حدود ۹۰ دقیقه ورزش ذخیره کند ، بنابراین برای اینکه در بهترین حالت خود بمانید ، باید آن را شارژ کنید . نوشیدنی‌های ورزشی راهی آسان برای انجام این کار در حین فعالیت و ورزش هستند .

هیدراته ماندن در حین ورزش مهم است ، چون باعث عملکرد خوب بدن می‌شود . شما در واقع به ازای هر ساعتی که ورزش می‌کنید ، بیش از یک لیتر آب از دست می‌دهید و این آب نیاز به جبران دارد . بیشترین ترکیباتی که در حین ورزش از دست می‌دهید ، آب و الکترولیت‌ها هستند (مواد معدنی کلیدی که بدن شما برای عملکرد به آن‌ها نیاز دارد) . این در حالی است که نوشیدنی‌های ورزشی معمولا دارای الکترولیت‌ها ، آب و کربوهیدرات هستند .

 

نوشیدنی ورزشی

پروتونیک طعم‌دار

چگونه نوشیدنی ورزشی مناسب خود را انتخاب کنیم ؟

  • طعم نوشیدنی در انتخاب آن عامل مهمی است . برای اینکه نوشیدنی ایزوتونیک را با طعم میوه‌های واقعی میل کنید ، محصولات برند کاله پرو را به شما پیشنهاد می‌دهیم ، چرا که کاله پرو انواع نوشیدنی ورزشی را با طعم‌های واقعی بلوبری ، پرتقال ، لیموترش ، سیب و توت فرنگی تولید می‌کند . 

  • به دنبال تامین املاح ، ویتامین یا انرژی بدن هستید ؟ اگر به دنبال تامین انرژی هستید ، پروتونیکی را بخرید که کربوهیدرات دارد . اگر به دنبال هیدراتاسیون هستید ، به دنبال الکترولیت باشید . 

 

نوشیدنی پروتونیک کاله پرو برای ورزشکاران

نوشیدنی ورزشی

چرا ایزوتونیک از هیپرتونیک و هیپوتونیک بهتر است ؟

کاهش ذخایر کربوهیدرات در بدن و کم آبی بدن ، دو عامل اصلی خستگی در ورزش‌های استقامتی هستند . از آنجایی که بیشتر ورزشکاران استقامتی مثلاً بدنسازان ، بیش از حد یا خیلی کم کربوهیدرات‌ مصرف می‌کنند و در بیشتر موارد در غلظت ترکیب مایعات و کربوهیدرات دچار اشتباه می‌شوند ، با تحلیل رفتن انرژی در حین ورزش و بروز مشکلات گوارشی روبه‌رو هستند . با انتخاب یک نوشیدنی ایزوتونیک کیفی می‌توان تا حدودی از این مشکلات جلوگیری کرد . این نوشیدنی علاوه بر طعم خوب ، دارای ویژگی‌های زیر است :

 

وضعیت اسمولالیته

اسمولالیته (فشار اسمزی) تعداد ذرات (کربوهیدرات‌ها ، الکترولیت‌ها و ...) را در یک نوشیدنی نشان می‌دهد و میزان جذب را در روده‌ها تعیین می‌کند . نوشیدنی با ذرات کمتر از پلاسمای خون (= هیپوتونیک) کربوهیدرات کمتری دارد ، در حالی که نوشیدنی با ذرات بیشتر (= هیپرتونیک) تأثیر منفی بر جذب مایعات دارد که این موضوع خطر مشکلات گوارشی را افزایش می‌دهد . بنابراین ، یک نوشیدنی ایزوتونیک با تقلید از غلظت پلاسمای خون ، با جذب سریع آب و تامین انرژی مورد نیاز ، بهترین انتخاب خواهد بود .

 

ترکیب و غلظت ایده‌آل شکر پروتونیک

در هر لیتر نوشیدنی ایزوتونیک ۶۰ ± گرم کربوهیدرات وجود دارد . در غلظت بالاتر از این مقدار ، تخلیه معده کند می‌شود . این ویژگی نوشیدنی هیپرتونیک است . مالتودکسترین باید جزو ترکیبات اصلی یک نوشیدنی ایزوتونیک کیفی باشد . این ترکیب زنجیره‌ای از مولکول‌های گلوکز است که اسمولالیته‌ کمتری نسبت به قندها دارد .

علاوه بر این ، مالتودکسترین خیلی شیرین نیست و به اندازه شکر چسبناک نیست . در حالت ایده‌آل ، مالتودکسترین با ترکیب قندی از گلوکز ، ساکارز یا فروکتوز به نسبت ۲ قسمت گلوکز در مقابل ۱ قسمت فروکتوز تکمیل می‌شود . این موضوع به بدن اجازه می‌دهد تا ۹۰ گرم کربوهیدرات در ساعت در طول ورزش جذب کند ، در حالی که با نوشیدنی‌های معمولی ، فقط ۶۰ تا ۷۰ گرم کربوهیدرات در هر ساعت جذب بدن می‌شود . 

 

بدون اسید (PH خنثی) 

در بیشتر موارد اسید سیتریک یا سایر اسیدهای آلی برای بهبود طعم و افزایش ماندگاری به نوشیدنی‌های ورزشی اضافه می‌شوند . نوشیدنی‌های ورزشی معمولا اسیدیته بالایی دارند . PH مقداری است که اسیدیته را نشان می‌دهد : هرچه PH کمتر باشد ، محلول اسیدی‌تر است . مینای دندان در PH کمتر از ۵/۵ حل می‌شود . از آنجایی که نوشیدنی‌های ورزشی معمولا جرعه جرعه مصرف می‌شوند ، آن‌ها اغلب برای مدت نسبتاً زیادی در حفره دهان باقی می‌مانند . بنابراین ، ورزشکارانی که به طور منظم نوشیدنی ایزوتونیک مصرف می‌کنند ، بهتر است نوشیدنی ورزشی ایزوتونیک با PH خنثی (~ ۷) را انتخاب کنند .

 

بدون ترکیبات غیر ضروری و آلرژن‌ها

افزودنی‌های اضافی ، مانند ویتامین‌ها ، اسمولالیته یک نوشیدنی ورزشی را افزایش می‌دهند . علاوه بر این ، ویتامین‌ها هیچ ارزشی به یک نوشیدنی ورزشی ایزوتونیک اضافه نمی‌کنند ، چون کمبود ویتامین در طی چند ساعت به‌وجود نمی‌آید . مواد طبیعی باید ترکیبات یک نوشیدنی ایزوتونیک باشند ، در حالی که آلرژن‌ها و افزودنی‌های مصنوعی بهتر است تا حد امکان به حداقل برسند . 

 

پروتونیک

پروتونیک کاله پرو

جمع‌بندی

نوشیدنی ایزوتونیک برای تامین آب ، انرژی و الکترولیت‌های از دست رفته بدن اهمیت دارد . این نوشیدنی‌ها در ورزش‌های استقامتی مثل بدنسازی ، وزنه‌برداری و ... اهمیت زیادی دارند ، چون در این ورزش‌ها انرژی بدن به شکل ناگهانی تخلیه می‌شود و بدن آب زیادی از دست می‌دهد . برای اطلاعات بیشتر درباره انواع نوشیدنی های پروتونیک ، به سایت کاله پرو مراجعه کنید .