پرو شیک کاله پرو

تمرین با گُرز های فولادی (Steel Mace) ، ابزاری باستانی و تمریناتی مدرن

گرز فولادی یا چماق فولادی یا استیل میس (Steel Mace) ٬ باستانی ترین ابزاری است که انسان برای حرکت ، تمرین ، دفاع ، شکار و ... مورد استفاده قرار داد . این ابزار به عنوان یک سلاح باستانی در قرون وسطی ٬ راهی برای غلبه بر زره های محکم مورد استفاده قرار میگرفت که جنگجویان ایرانی اولین استفاده کنندگان از این سلاح بودند .

اما در حال حاضر به عنوان ابزاری برای تناسب اندام استفاده میشود و امروزه یکی از مدرن ترین ابزار تمرینی ، کاربردی برای رشته های مختلف ورزشی و سلامتی و تناسب اندام  محسوب میشود . 

ابزاری خارق العاده که به یک سیستم کامل تمرین تبدیل شده ٬ تمرین با این ابزار به شما کمک میکند در سطحی تمرین کنید که بتوانید سنگین را به سبک و سبک را به سنگین تبدیل کنید .
ابزاری مناسب برای بازخورد سیستم عصبی و درک نحوه کار با ابزار نامتقارن ، این موضوع باعث تقویت تعادل و بهینه سازی هماهنگی عصب و عضله میشود . 

تمرین با گرز ورزشی

استیل میس چیست

همانطور که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم ، استیل میس یک چماق ، نیزه و یا میله فولادی است که در یک سر آن یک وزنه با وزن های مختلف بسته شده است . این فولاد کاملا ضد زنگ و مقاوم است .

افراد مختلف می توانند از این چماق پولادین استفاده کنند اما این به شرایط جسمی و بدنی آنها بستگی دارد . همانطور که گفتیم بر یک سر این میله یا چماق ، وزنه هایی بسته شده است که دارای وزن های مختلفی برای افراد مختلف است . از وزن سبک تر تا وزن سنگین تر ، با توجه به توانایی بدن افراد، از این چماق استفاده می شود .

استیل میس در اندازه ها و وزن های مختلف ، به تازگی مورد توجه رزمجویان و وزنه برداران زیادی قرار گرفته است . به همین علت به تازگی از این ابزار مدرن و قدرتمند در ورزش استفاده می شود . توجه داشته باشید که ورزش با استیل میس در منزل ممکن نیست و نیاز به طراحی ، برنامه ریزی و آموزش های خاص دارد . از آنجایی که این ابزار مانند هالتر و دمبل یک ابزار قدرتی است ، ممکن است برای بدن آسیب هایی به وجود بیاورد ٬ البته این در صورت اطلاع نداشتن از نحوه استفاده و ورزش با آن است .

 

گرز ورزشی

تغییر دادن شدت تمرین با گرز فولادی در دست شما است

توزیع وزن استیل میس متفاوت با دیگر ابزار های ورزشی است . میله طولانی و باریک با وزنه در انتها ٬ دو هدف دارد :

 

  • گزینه های متغیر در تمرین : یک تغییر ساده در چگونگی گرفتن گرز ٬ می تواند تفاوت های قابل توجهی را در ورزش ایجاد کند . میله طولانی در گرز ٬ باعث می شود دشواری هر حرکت را تغییر دهید . به عنوان مثال ، حرکت دادن دستها به دورتر از گوی  ، یک تمرین مبتدی را به یک حرکت پیشرفته تبدیل می کند ، زیرا کنترل میله ای طولانی و غول ناهموار وزن را دشوارتر می کند . توزیع ناهموار وزن گرز با نیاز به تعادل مواجه می شود و نیاز به کنترل بیشتراست .
  • تسهیل حرکت هایی که درگیر هسته هستند . میله طولانی گرز ٬ فاصله بین بدن شما و توپ وزن را گسترش می دهد و این ابزار عالی برای چرخاندن ، چرخاندن و تمرین های فشار است که در آن تعامل و کنترل حیاتی مهم است. آموزش Mace یک راه عالی برای توسعه قدرت هسته ای برای تمرین قدرتمند و کاربردی است .

 

Steel Mace

 

آشنایی با نحوه ورزش کردن با استیل میس یا چماق فولادی

همه ما یک جنگجوی درونی داریم . ممکن است کسانی که ورزش نمی کنند به این موضوع معتقد نباشند ، اما در واقع جنگجوی درونی شامل حال همه انسان ها می شود . کسانی که ورزش های رزمی انجام می دهند ، در واقع نسبت به فعال کردن جنگجوی درونی شان اشتیاق بسیار زیادی دارند . با استفاده از استیل میس ، این ابزار مدرن ، جنگجوی درون شما فعال می شود و این امکان را دارید که بدن خود را مانند یک رزمجوی قوی پرورش دهید . رزم طلبی شما زمانی مشخص می شود که این چماق پولادین را در دستتان بگیرید و ناهماهنگی وزن این چماق را حس کنید .

 

Steel Mace چیست

 

از آنجایی که ورزش با استیل میس جزو ورزش های مقاومتی و رزمی به حساب می آید ، شما می توانید از این ورزش برای بالا بردن مقاومت بدنتان استفاده کنید و همچنین اگر قصد دارید وزش هایی مانند بیسبال ، سنگ نوردی و … را دنبال کنید ، می توانید برای آمادگی بیشتر در ابتدا ورزش با استیل میس را امتحان کنید .

نحوه ورزش با این چماق فولادی به این صورت است که شما متناسب با جثه و مقاومت بدنی تان یکی از استیل میس ها با وزن و اندازه مناسب را انتخاب می کنید . آموزش هایی که برای انجام این ورزش انجام می شود باید به نحوی باشد که شما بتوانید این چماق را به راحتی و در زاویه ۳۶۰ درجه در دستانتان بچرخانید . ورزش با استیل میس با یادگیری نحوه چرخش این چماق آغاز می شود .

 

ورزش با Steel Mace

 

حتما باید این ورزش را زیر نظر مربیان حرفه ای آموزش ببینید زیرا اگر نتوانید این چماق را به خوبی در دستانتان بچرخانید و نگه دارید ، ممکن است به مفصل ها و شانه تان آسیب وارد شود . از آنجایی که این چماق ورزشی کاملا منحصر به فرد و متفاوت با سایر ابزارهای ورزشی است ، ورزش با آن باید کاملا متناسب با توانایی بدن شما طراحی شود . شما می توانید از این وسیله مدرن ورزشی برای گرم کردن، انجام تمرینات و ریکاوری بعد از تمرین استفاده کنید .

به طور کلی ورزش با استیل میس جزو ورزش های خاص به حساب می آید و برای ورزش کردن با این وسیله باید حتما آموزش های خاصی انجام شود . اگر بتوانید با این وسیله ورزش کنید ، قطعا از قدرت و استقامت بدنی بالایی برخوردار می شوید و جنگجوی درونی شما به شدت فعال می شود .

 

تمرین با Steel Mace

 

مزایای تمرین با گرز فولادی (Mace Steel) :

اگر تمرین با گرز فولادی را به صورت منظم انجام دهید ، به احتمال زیاد مزایای زیر را تجربه خواهید کرد.

۱ - بهبود قدرت

۲ - شانه های قوی و سالم

۳ - قدرت تهویه قلب و عروق

۴ - قدرت هسته چرخشی بدن

همانطور که در بخش های قبلی نیز به این موضوع اشاره کردیم ، ورزش کردن با این ابزار ورزشی مدرن ، قدرت و استقامت بدن را بالا می برد . شاید برایتان جالب باشد استیل میس نه تنها قدرت دست ها و بازوها را بالا می برد ، بلکه قدرت و توانایی انگشتان دست را نیز افزایش می دهد . قوی شدن عضلات و ماهیچه های شانه جزو مزایای ورزش با این چماق فولادی است . شما می توانید با ورزش کردن با این وسیله ، مفصل ها و عضلات بدن خود را در برابر آسیب پذیری مقاوم کنید ٬ به خصوص عضلات سر شانه و بالا تنه. ضمن تمام این موارد ، ورزش کردن با این چماق پولادین ، تاندون های بدن را نیز تقویت می کند و در برابر آسیب پذیری مقاوم می سازد .

ورزش کردن با استیل میس ، باید با چرخش این چماق انجام شود . در واقع این سبک ورزش ، با چرخش ۳۶۰ درجه چماق در دست ها انجام می شود . آیا می دانید این چرخش به بهبود عملکرد قلب و عروق شما کمک بسیار زیادی می کند ؟ این ورزش جزو ورزش هایی است که باعث تقویت قلب و عروق می شود و عملکرد آنها را بهینه می کند . عدم تعادل در ورزش ، مشکل بسیاری از کسانی است که به تازگی ورزش را شروع کرده اند . حتی بسیاری از ورزشکارانی که مدت هاست از ورزش کردن شان می گذرد ، در انجام تمرینات ورزشی خود با مشکل عدم تعادل رو به رو هستند . ورزش کردن با استیل میس به حفظ تعادل بدن کمک بسیار زیادی می کند .

در واقع این چماق پولادین ، شما را مجبور می کند که تعادل بدنتان را حفظ کنید ، زیرا زمانی که شما آن را در دستتان می گیرید ، متوجه نامتقارن بودن و ناهماهنگ بودن وزن آن می شوید و از آنجایی که باید تمام تلاشتان را بکنید که این چماق از دست شما نیفتد، تعادل بدنتان را حفظ می کنید .

ورزش با استیل میس ، تقویت ماهیچه های اطراف مفاصل را به همراه دارد . این ابزار ورزشی ، قدرت و مقاومت بدنی شما را به چالش می کشد و به طور کلی از مزایای قابل توجهی برخوردار است .

همینطور به شما این امکان را میدهد حرکت های چند مفصله ، ترکیبی و چندگانه داشته باشید و روشی عالی برای درک چگونگی حفظ تقارن و تعادل در دو طرف بدن است که کنترل روی تک تک مفاصل بدن و حرکت در تمام زاویه ها ، احتمال آسیب را در تمرین به کمترین حالت ممکن میرساند .

 

ورزش با گرز ورزشی

 

ورزش با استیل میس به چه کسانی توصیه می شود؟

تنها لازمه انجام این ورزش ، یک بدن سالم و یک اراده قوی است . همانطور که گفتیم استیل میس در اندازه ها و سایز های مختلفی وجود دارد که متناسب با جثه و قدرت بدنی فرد از یک نوع مناسب آن استفاده می شود .

بسیاری از افراد ، با ضعف عضلات و ضعف دست ها رو به رو هستند . شاید به ظاهر گمان کنید که برای این افراد ورزش با چماق فولادی توصیه نمی شود ٬ اما کاملا برخلاف این تصور ، کسانی که می خواهند عضلات و ماهیچه های بدنشان را تقویت کنند ، به خصوص عضلات و ماهیچه های بالاتنه ، می توانند از این سبک ورزشی کمک بگیرند .

 

ورزش با گرز ورزش

سخن پایانی

تمرین با گُرز باعث هماهنگی بدن ، تعادل ، دقت ، زمان بندی و ریتم می‌شود و به زبان ساده این یک انقلاب علمی حرکتی است برای بازیابی توان ذاتی ما .

در اولویت این تمرینات سلامتی قرار دارد و طیف گسترده ای از حرکات انسان ، که بتوانید آزادانه و بدون محدودیت در تمام درجات آزادی خود در جریان قرار میگیرد ، گرز های فولادی شما را فراتر از عضله سازی و چربی سوزی میبرد و به شما می آموزد چگونه در طول زندگی به سلامتی و تناسب اندام ذاتی دسترسی داشته باشید .
درگیری همزمان عضلات پایین تنه و بالا تنه و افزایش هماهنگی بین عصب و عضله . روشی عالی برای بدنسازی رشته های ورزشی و کالری سوزی بالا از مزایای فوق العاده ی این ابزار است که در مجموع اینگونه تمرینات مغز شما را نیز بسختی درگیر میکند و تمام این عوامل باعث سلامتی کلی و طول عمر خواهد شد .

پوریا رستمی

 

در ادامه ویدیوی تمرینی آقای پوریا رستمی ٬ بنیانگذار تمرینات ورزشی با Steel Mace (گُرز) در ایران ٬ را می توانید مشاهده نمایید .