سس رژیمی کاله پرو

تحقیقات جدید انجام شده توسط «UAB» بر روی پنج دوچرخه سوار در طول شش هفته نشان می‌دهد میان فشار وارد شده بر ورزشکار در حین تمرین ورزشی ، تغییرات ضربان قلب و کیفیت خلق وخو رابطه‌ای وجود دارد .

این تحقیق که به تازگی در «PeerJ» به چاپ رسیده است ، اهمیت نظارت بر تعداد جلسات تمرین و میزان فشار جسمی وارد شده بر ورزشکار را نشان می‌دهد . محققان در این مطالعه دریافتند با افزایش فشار وارد بر بدن در حین تمرین ورزش ، اثرات منفی بر خلق و خو ظاهر می‌شوند .

ورزشکاران برای پیشرفت در زمینه ورزشی خود ، بدن را تحت فشار قرار می‌دهند و پس از یک دوره که بدن به میزان فشار وارد شده عادت کرد ، در جلسات بعدی سعی در افزایش میزان فشار و بالا بردن تحمل بدن دارند . اما میزان افزایش فشار چقدر باید باشد ؟  حفظ میزان معقول فشار و ارتقای بدن برای بهبود عملکرد ورزشکار و همچنین جلوگیری از آسیب‌ها و مشکلات مرتبط با تمرین ورزشی بیش از حد امری ضروری است .

محققان آزمایشگاه روانشناسی ورزشی در UAB اثرات شدت تمرین بر دوچرخه‌سواران جاده را از نظر حالات خلقی و ظرفیت آن‌ها برای انطباق با فشار ورزشی بررسی کرده‌اند و در این مطالعه از تغییرپذیری ضربان قلب (HRV) بهره بردند .

 

زیاده روی در تمرین ورزشی

 

دانمشندان به مدت ۶ هفته ، پنج دوچرخه‌سوار آماتور جاده را مورد بررسی قرار دادند . آن‌ها در ابتدای صبح ضربان قلب هر یک را اندازه می‌گرفتند و پرسش‌هایی برای ارزیابی خلق و خو و رفتار آن‌ها مطرح می‌کرد . این کار در انتهای روز و پس از پایان تمرینات ورزشی نیز انجام می‌شد .

محققان استدلال می‌کنند که تغییر در رفتار که با استفاده از پارامتر «HFnu» سنجیده می‌شود به همراه میزان تغییرات ضربان قلب می‌تواند به عنوان شاخصی از شدت تمرین عمل کند و نشان دهد که آیا فشار وارد شده به بدن در حین تمرین کافی بوده است یا خیر .

این مطالعه نشان داد هرچه تمرین شدیدتر باشد ، کیفیت رفتار ورزشکاران در روز بعد کاهش می‌یابد . محققان همچنین دریافتند میزان تغییرات ضربان قلب نیز در این صورت کمتر است . از سوی دیگر ، HFnu بالا با بهبود رفتار ورزشکاران همراه بود که نشان داد بین HRV و حالات خلقی رابطه مستقیم وجود دارد .

«کارلا آلفونسو» محقق دپارتمان روانشناسی UAB گفت : « هدف این تحقیق بررسی رابطه بین سه جنبه بود : تمرین ، تغییرات ضربان قلب و خلق و خو . ما قصد داشتیم در انتهای این مطالعه بدانیم چه زمانی یک ورزشکار باید استراحت کند و چه زمانی می‌تواند با شدت بیشتر یا کمتر استراحت کند .»