سس رژیمی کاله پرو

تاثیر کرفس بر بدنسازی

ثابت شده است که کرفس و آب آن دارای موادی هستند که روند سوخت و ساز چربی های بدن را تسهیل می کنند کرفس بر اشتهای فرد در رابطه با مواد شیرین اثر می گذارد . کرفس باعث می شود تمایل فرد به مصرف خوراکی های شیرین و شیرینی جات کاهش پیدا کند پس انرژی کمتری به شخص می رسد و از طرفی تحمل رژیم غذایی برای شخص آسان می شود .

کرفس چربی اشباع شده و کلسترول بسیار پایینی دارد . این گیاه را می توان تا هفت هفته در دمای ۰ تا ۲ درجه ی سانتی گراد نگه داشت ٬ گیاه در این شرایط خواص غذایی خود را حفظ می کند .

برگ کرفس حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین A (بتاکاروتن) است  در حالی که ساقه کرفس منبع ویتامین های B6 , B2 , B1 ویتامین C و همچنین پتاسیم ، اسید فولیک ، کلسیم ، منیزیوم ، آهن ، فسفر ،  سدیم و چند نوع از اسیدهای امینه ضروری دیگر است . هورمونهای گیاهی موجود در گیاه کرفس به همراه روغن های ضروری آن نه تنها طعم معطری به کرفس می دهند ، بلکه در کنار بقیه املاح و ویتامین ها کرفس را به نوشیدنی ای  تبدیل می نمایند که در حقیقت می تواند داروی هردردی باشد .

مزایای کرفس برای ورزشکاران

آب کرفس در بدنسازی

علت اصلی تمرکز ورزشکاران روی آب کرفس ، آب زیاد ، فیبر و مقدار پروتئینی است که داخل کرفس وجود دارد .

به همین خاطر بهتر است اگر می خواهید از تمام فواید آب کرفس بهره مند شوید و کلیه هایتان نیز آسیب نبیند . سبزی کرفس را کامل و همراه با فیبر آن میل کنید .

البته پیشنهاد دیگر نیز این است که میتوانید این سبزی را به صورت پخته یا بخارپز شده نیز میل کنید .

در این صورت کرفس برای بدنسازان و عضله سازی شان نیز مفید بوده و می توانند از فواید آن نیز بهره مند شوند .

در تولید کرفس از آفت‌کش‌های بسیاری استفاده می‌شود . گروه فعالان محیط زیست لیستی از میوه‌ها و سبزیجاتی را که در مراحل تولید آنها از بیشترین مقدار آفت‌کش استفاده می‌شود ، ارائه داده‌اند که به Dirty Dozen معروف است . نکته‌ی جالب‌توجه اینجاست که کرفس سالهاست در این لیست قرار دارد ، بنابراین حتما کرفس مصرفی‌تان را کاملا بشویید یا درصورت امکان از کرفس ارگانیک استفاده کنید .

مزایای کرفس برای ورزش

خوردن کرفس باعث از بین رفتن اضافه وزن بدن می شود

واقعیت امر این است که خوردن کرفس به تنهایی باعث لاغری نمی شود . اما به صورت غیرمستقیم اثرگذار خواهد بود . خوردن کرفس خام ، با توجه به اینکه فیبر بسیار زیادی وارد سیستم گوارش می کند ، سیری موقتی و کاذب را ایجاد می کند . البته همه سبزیجات این خاصیت را دارند و به افرادی که دچار اضافه وزن هستند ، توصیه می شود همیشه قبل از غذا سبزیجات خام و یا پخته استفاده کنند که کاهش وزن برایشان اتفاق بیافتد .
اما سبزی کرفس و آب آن ، مزایای بسیار زیادی دارد و بهتر است آن را در برنامه های غذایی خود بگنجانیم .
سبزی کرفس می تواند باعث افزایش ادرار و دفع سموم بیشتر از بدن شود . این اتفاق در کنار گشادی عروق باعث کاهش فشار خون می شود . همچنین این گیاه ضدالتهاب است . زیرا آنتی اکسیدان و مواد فنولی فراوان دارد . از دیگر خواصی که می توان برای این گیاه عنوان کرد ، تقویت سیستم ایمنی ، کنترل میگرن و نیز سلامت کبد است . بنابراین کرفس را به نیت سلامتی بخورید ، نه لاغری یا کاهش وزن . هرچند در کاهش وزن هم می تواند نقش داشته باشد .

یک فنجان کرفس خرد شده کمتر از ۲۰ کالری دارد . کرفس معمولا به عنوان یک غذای خوب نادیده گرفته می شود . اما به کار بردن آن در برنامه غذایی می تواند به اندازه دیگر سبزیجات سودمند باشد .

 

کرفس برای ورزشکاران

آب رسانی به بدن بعد از ورزش با کرفس و آب کرفس

کرفس و آب کرفس هر دو می توانند بسیار آب رسان باشند . مانند دیگر میوه ها و سبزیجات بخش زیادی از کرفس را نیز آب تشکیل داده است . در واقع بیش از ۹۵ درصد کرفس آب است . نوشیدن آب برای هیدراته ماندن بسیار مهم است اما استفاده از میوه و سبزیجاتی مانند کرفس نیز به آب رسانی بدن کمک می کند . یکی از دلایلی که کرفس یا آب کرفس پس از ورزش به عنوان یک آب رسان خوب در نظر گرفته می شود . این است که تنها به بدن آب رسانی نمی کند بلکه الکترولیت نیز برایش مهیا می کند . با عرق کردن الکترولیت از دست می دهید ، بنابراین جایگزین کردن الکترولیت ها با مایعات بعد از ورزش می تواند بسیار مفید باشد . کرفس منبع الکترولیت ها است : پتاسیم ، سدیم ، کلیسم و منیزیم . برخی از مربیان ورزشی آب کرفس را به عنوان یکی از بهترین تامین کننده های الکترولیت توصیه می کنند .

سلامت گوارش با خوردن کرفس

محققان می گویند اضافه کردن کرفس به برنامه غذایی و مصرف مرتب آن می تواند به کاهش التهاب معده کمک کند . التهاب معده مشکلی است که در آن پوشش معده دچار التهاب شده است . خوردن غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان نظیر کرفس همچنین کمک می کند از ایجاد زخم معده پیشگیری شود . نوشیدن آب کرفس نمی تواند تضمین کند که التهاب یا زخم معده کاملا التیام یابد و نباید به عنوان دارو مورد استفاده قرار بگیرد .

تنظیم فشار خون با خوردن کرفس

استفاده از یک برنامه غذایی سرشار از میوه و سبزیجات می تواند برای کاهش فشار خون مفید باشد . میوه و سبزیجات منابع غنی پتاسیم هستند که معمولا کمبودشان در برنامه غذایی مردم دیده می شود . پتاسیم یک ماده مغذی است که می تواند مایعات را به درون سلول ها بکشاند و به کاهش فشار خون کمک کند . یک فنجان کرفس خرد شده می تواند ۷ درصد نیاز روزانه بدن به پتاسیم را تامین کند . کرفس بر خلاف دیگر سبزیجات ، به بدن سدیم نیز می رساند . البته این مقدار در مقایسه با غذاهای فرآوری شده بسیار کم است . یک فنجان کرفس خرد شده تنها حاوی ۳ درصد سدیم مجاز در طول روز است . شاید افرادی که بنا به دلایل پزشکی به شدت سدیم را در برنامه غذایی خود محدود کرده اند از خوردن کرفس منع شوند . با اینکه کرفس در خود سدیم نیز دارد همچنان برای پایین آوردن فشار خون مناسب است . محققان متوجه شدند کرفس حاوی ترکیبی است به نام ۳-n-butylphthalide این ترکیب فشار خون را با نرخ ۱۲ تا ۱۴ درصد کاهش می دهد .
 

کرفس برای بدنساز

آنتی اکسیدان و مقابله با سرطان

در یک تحقیق مشخص شد برنامه غذایی چینی ها آنتی اکسیدان بسیار بالایی دار د. یکی از ۵ غذای اصلی آنها که به افزایش سطح آنتی اکسیدان کمک می کند همین کرفس است . با اینکه کرفس به اندازه دیگر سبزیجات مورد توجه نیست اما می توان از آن به عنوان یک منبع آنتی اکسیدان بسیار مناسب در برنامه غذایی استفاده کرد . کرفس دو ترکیب گیاهی خاص به نام های آپیجینن و لووتولین دارد . تحقیقات نشان داده این دو می توانند با سلول های سرطانی پروستات و سینه مقابله کنند . تحقیقات بیشتری نیاز است تا به مزایای کامل این دو ترکیب بتوان پی برد .
 

کرفس برای بدنسازی

آیا می توان مقدار بسیار زیادی کرفس خورد ؟

کرفس کالری بسیار پایینی دارد و به همین دلیل می تواند بخشی از یک برنامه غذایی سالم و متعادل باشد . با این حال به هیچ وجه توصیه نمی شود که از کرفس به عنوان تنها منبع غذایی در برنامه غذایی استفاده کنید . این روش می تواند منجر به سوء تغذیه شود . خوردن مقدار زیادی کرفس خام به صورت مداوم می تواند منجر به کمبود ید در یک فرد شود . خوردن هر غذایی در مقادیر بالا می تواند آثار منفی در پی داشته باشد . بنابراین کرفس را به عنوان بخشی از برنامه غذایی خود استفاده کنید .